Замало бути просто добрим вчителем

Сучасний вчитель має ставати лідером

Яку б реформу не запроваджувало Міністерство освіти, здійснювати її мають вчителі на місцях – у своєму місті та селі. А для цього їм треба змінюватися і вчитися нового. Як стати лідером змін і для чого це потрібно кожному вчителеві –  впродовж дня дискутували педагоги зі всієї України, що приїхали до Львова на Освітній форум “4Lead”.

Понад двісті вчителів, півсотні міст, з десяток майстер-класів. Безкоштовне навчання організувала Українська Галицька Партія. Йшлося про теми, які найбільше цікавили освітян: конфліктні ситуації та труднощі порозуміння між вчителями, учнями та їхніми батьками, шкільний булінг, емоційний інтелект та виклики сучасної освіти, навіщо вчителеві бути лідером тощо.

 

Булінг в школі: запобігти та перемогти

Одна зі спікерів освітнього форуму, авторка наукових праць з проблем насильства серед дітей, Світлана Стельмах  переконана, насильству в школах можна і треба запобігати. На прикладі звичайної скріпки, спікерка довела – наслідки цькування можуть залишитися на все життя. Бо якщо звичайну скрепку покрутити довший час у руках, її потім важко повернути у попередній стан. Не зовсім коректно, але так само і діти, якщо над ними знущатись – фізично і морально,  вже ніколи не повернуться у свій безпечний “вигляд”.

Також тренерка наголосила: помилково думати, що від булінгу страждає лише жертва:

“Психологічну травму отримує і кривдник, і мовчазний свідок. Це “вилізе” пізніше, але часто саме кривдники і свідки, які наче й не знущались, але ніяк не захистили жертву, мають серйозні внутрішні переживання у дорослому віці. І з ними також потрібно працювати фахівцям”.

Бо якщо звичайну скріпку покрутити довший час у руках, її потім важко повернути у попередній стан. Не зовсім коректно, але так само і діти, якщо над ними знущатись – фізично і морально, вони вже ніколи не повернуться у свій безпечний “вигляд”.

На майстер-класі Світлана Стельмах переконувала, булінг зароджується там, де вчитель закриває очі. Сигнали, що у класі з’явилася “жертва” є, зазвичай, дуже явними. Завдання вчителя – придушити булінг у його зародку.

Вчитель – лідер. Який він

Тренери переконані, школа – це місце, де ростуть лідери, й у цьому їм допомагають люди, які самі наважилися стати на цей  шлях – вчителі і керівники. Справжній лідер-педагог має враховувати думку всіх, хто потім буде користуватися результатом цього лідерства.

Чому у школярів, наприклад, не запитують, у який колір пофарбувати стіни їхньої школи чи класу? Це ж просто зробити, для цього не потрібно залучати додаткові кошти, зате спитавши, ви станете авторитетом для своїх учнів.

Також спікери форуму наполягали на тому, що управління освіти мусить змінити підхід до директорів шкіл, ті – до свого колективу, а вчителі – до учнів. Тоді можна буде говорити про довірливі стосунки у середовищі й ідеальні умови для формування свідомого громадянина і лідера вчителя. Адже такий вчитель має перебувати у здоровому середовищі, де йому довіряють. Де не стежать за кожним його кроком, а дають простір для креативних ідей та рішень. Тобто вчитель має розуміти свою відповідальність, але бути при цьому вільним.

Німецьким школярам заборонено користуватися мобільними. Інакше відберуть.

Мотивувати українських освітян приїхав експерт з Німеччини Домінік Хаба. Новий тип школи, де вчителі та учні – партнери, і де до кожної дитини знаходять індивідуальний підхід, – так є в Європі і до такого повинні прагнути в Україні.

“За останні 5 років ми суттєво змінили шкільну систему в Німеччині. У нас була необхідність це зробити. Нині ж необхідність змін виникла й в українській освіті”, – розповів Домінік Хаба.

Педагог із Німеччини поділився, за якими правилами живе їхня школа. Наприклад, багато уваги приділяють питанню самоорганізації – учні індивідуально обирають рівень складності предметів.  Також школярам дозволяють переписувати тестові завдання, якщо їх не задовольняє оцінка. Все для того, щоб дитина  справді засвоїла шкільний матеріал. Також Домінік Хаба розповів, на уроках школярам суворо заборонено користуватися телефонами. Якщо це правило ігнорують, телефони забирають і ховають у спеціальний сейф. Забрати пристрої можуть тільки батьки. Зізнається, що це не зовсім законно, але батьки підтримують вчителів у цьому.

Вперше форум освітнього лідерства  Українська Галицька Партія провела в Івано-Франківську, зараз у Львові. Але на цьому не зупиниться.

“Освіта є одним з ключових пріоритетів для нас. З нами працює освітня група, яка залучає найрізноманітніших експертів, котрі шукають рішення конкретних проблем, враховуючи найкращі закордонні практики та українську реальність“, – каже лідер партії Роман Лозинський.

 

А організаторка львівського освітнього форуму Ірина Бек підсумовує:

“Наші вчителі готові вчитись, прислухатись до чужого досвіду, спілкуватися між собою і формувати середовище якісних і професійних лідерів у своїх закладах. Вже завтра ці вчителі повернуться у школи і почнуть змінювати їх”.

В УГП діє освітня група, експерти якої постійно працюють над подібними питаннями, а також розробляють власну стратегію розвитку освіти в Україні. Згодом формують і надсилають свої пропозиції до Кабінету Міністрів, Верховної Ради, а через ініціативи власних депутатів УГП у місцевих радах намагаються втілити потрібні і якісні ідеї у громадах та місцевих радах.

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!