Те, що пропонує уряд, – не зовсім монетизація

Нещодавно Кабінет Міністрів України прийняв рішення про монетизацію пільг на проїзд у громадському транспорті. Втілювати його мають органи місцевого самоврядування.

Основні зміни полягатимуть у тому, що кожна місцева рада зможе прийняти (або не прийняти) рішення про монетизацію пільг та, разом із соціальною допомогою, виплачувати пільговикам кошти за 30 поїздок пасажирським транспортом щомісяця. З місцевого бюджету.

Експерти проаналізували запропоновані урядом зміни. Ось що вони кажуть:

“Позиція Галицької Партії така: визначати пільгові категорії громадян має той орган місцевого самоврядування чи та державна структура, яка відшкодовує вартість перевезень цих пільговиків. Відповідно, лише так кількість пільгових категорій пасажирів буде чітко прив’язана до фінансово-бюджетної спроможності кожної міської чи сільської територіальної громади. Місцеві ради повинні мати право встановлювати розмір пільги на перевезення у громадському транспорті на території своєї компетенції. Бо лише на місці можна зрозуміти, яку частину вартості проїзду зможуть покривати за рахунок коштів місцевого бюджету: 10%, 30%, 50%, 70% чи всі 100% для кожної категорії пільговиків і для кожного окремого виду транспорту (автобус, тролейбус, трамвай, метро тощо).
Крім того, можна запропонувати ввести мінімальну величину компенсації для пільговиків. Наприклад, на рівні 10% від місячної вартості проїзду, нижче якої жодна місцева рада не може опускати суми виплат пільговикам. Хоча й тоді виникає питання: що робити з тими громадами, які не зможуть платити навіть 10% вартості проїзду? А такі, особливо у сільській місцевості, також знайдуться”, – каже експерт економічної групи УГП, доктор економічних наук Віктор Борщевський.

Візьмімо за приклад Львів. За даними Пенсійного фонду, пільговиків тут – понад 200 тис осіб (лише пенсіонерів  та інвалідів – 195 тис. осіб). Це означає, що річні виплати на пільговий проїзд із міського бюджету складуть від 350 до 400 млн грн. В області ще гірше. Там сума виплат може сягати до 1 млрд. грн, кажуть економісти. Наразі ж, 2017 р. за пільговиків обласним перевізникам компенсували приблизно 100 млн грн., з яких 30 млн грн. – з обласного бюджету, і 70 млн. грн – з бюджету Львова. Звідки районним, міським та обласному бюджетам взяти необхідні суми на монетизацію  пільг за проїзд, як не перенаправити гроші з будівництва/ремонту доріг, шкіл чи лікарень? А крім того, не зовсім зрозуміло, яка “середня” сума компенсації має бути за проїзд для мешканців сіл і райцентрів: щоб доїхати до районного чи обласного центру? Чи просто в межах села або районного центру? Одним словом, тут запитань більше, ніж відповідей.

Саме з квітня анонсують здорожчання ціни проїзду у громадському транспорту в Івано-Франківську та Львові. До слова, за офіційними даними в електротранспорті столиці Галичини за проїзд оплачують тільки 30% пасажирів. Решта 70% – пільговики.

Нагадаємо, економічна група Української Галицької Партії, разом із експертами, напрацювала низку пропозицій, здатних запустити справжню реформу галузі громадського транспорту. Також партійці запропонували конкретні зміни до нормативних актів та надіслали їх Міністерству інфраструктури України, яке має право виступити зі законодавчою ініціативою. У своїй відповіді урядовці вже висловили підтримку того бачення змін, які пропонує Галицька Партія, та запросили експертів до співпраці.

Фото: Дем’яна Данилюка

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!