Платити податки по-іншому

5 пропозицій, які змінять економіку країни

Про податки українці говорити не люблять. Складна тема. Тому ми говоримо про безкоштовну освіту, медицину, про пенсії, не розуміючи, що за все, насправді, платимо ми самі – зі своїх податків. Відтак цікавитися, як же ж ними розпоряджається держава, місцева влада, – наша справа.

Звісно, тільки експерти можуть чітко проаналізувати податкову систему і запропонувати певні рішення, як її реформувати. Українська Галицька Партія залучила таких фахівців та запропонувала конкретні рішення, які мають силу змінити економіку. Втілити всього лише 5 новацій, які повністю перезавантажать податкову систему, цілком реально. Що це за пропозиції?

Зміна № 1. Платити податок на доходи фізичних осіб там, де живеш

Як є? У стрімкому і динамічному житті жити та працювати в різних містах – звична річ. Проте не все так просто зі сплатою ПДФО – податку зі зарплати. Якщо мешканець Давидова працює у Львові, то відрахування з зарплати він сплачує за місцем реєстрації підприємства, незалежно від того, де фактично діє це підприємство. Тобто ваше підприємство може бути зареєстроване у Києві, працювати в Борисполі, а ви можете добиратися сюди на роботу з Лебедина. А це означає, що податки надходять не до бюджету вашої громади, і навіть не до бюджету Борисполя, а до Києва. Хіба це справедливо? І в Давидові на Львівщині, і в Лебедині на Київщині потрібні освітлені вулиці, відремонтовані дороги… 

Як має бути? Податки на доходи фізичних осіб мають залишатися там, де люди живуть, де є дороги та школи, якими вони користуються. У світлі реформи децентралізації ПДФО має визначальне значення для наповнення місцевих бюджетів. Від нього залежить добробут маленьких сіл та містечок. Економічні експерти УГП пропонують змінити правила гри – закріпити на законодавчому рівні можливість сплачувати ПДФО за місцем проживання.

Що це дасть? Це будуть додаткові кошти до бюджетів містечок і сіл. Ці гроші можна використати на каналізування, освітлення вулиць, ремонт амбулаторій і ще цілий комплекс насущних проблем.

Зміна № 2. Адмініструвати місцеві податки має місцева влада, а не ДФС

Як є? Всі – і загальнодержавні, і місцеві – податки в Україні адмініструє фіскальна служба. Але щодо місцевих податків така система неефективна. Чому? По-перше, в Україні залишається невирішеною проблема з державними реєстрами (до прикладу, в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно внесені дані лише про 40% майна); по-друге, фіскальна служба не має жодної мотивації адмініструвати місцеві податки ефективно – у Львівській області є лише 6 регіональних ДФС на 40 ОТГ. А є ж іще необ’єднані села, містечка. Їх сотні! Як Ви думаєте, чи може Городоцька ДФС ефективно адмініструвати податки в одному із сіл Яворівського району, маючи, при цьому, проблеми з реєстрами, будучи державними органом, якому загалом все одно, чи надійдуть податкові надходження в бюджет тієї чи іншої громади? Звісно, що ні!

Що ми пропонуємо? Право адмініструвати та контролювати сплату місцевих податків і зборів потрібно надати органам місцевого самоврядування.

Що це дасть?

Така зміна може суттєво збільшити надходження до місцевих бюджетів і стати запорукою економічного розвитку територіальних громад. Така модель працює у більшості розвинутих країн світу, зокрема у Польщі.

Частка податку на нерухомість у Львові, наприклад, є критично низькою і становить лише 1,3 % у структурі міського бюджету. Це, по-перше, через проблему з реєстрами – лише 40% нерухомого майна внесено в електронний реєстр прав власності, по-друге, через неефективне адміністрування місцевих податків Державною фіскальною службою – ДФС, по-третє, дуже багато пільг зі сплати цього податку встановлює держава, попри те, що це, власне, місцевий податок. Аналогічна ситуація зі земельним податком. Його не платять соціально незахищені, пенсіонери, державні установи, наукові інститути тощо. Крім того, держава встановлює пільги на податок на землю для державних підприємств. Так, у грудні 2017 року – наприкінці бюджетного року, Укрзалізниця отримала 75 % “знижки” до земельного податку. Тоді, як громади сформували свої бюджети на наступний рік і запланували видатки. Але вже навесні у місцевому бюджеті з’явилися “діри” через пільги для Укрзалізниці. Однак за це не відповів ніхто. І місцеві органи влади змушені були самостійно вирішувати проблему бюджетного дефіциту”, – пояснює Андріана Шехлович.

Експертка наводить цікавий кейс від Мостиської ОТГ. Тут податкова служба так само була не зацікавлена у ефективному адмініструванні податку на нерухоме майно. Відтак міська рада Мостиськ самостійно звернулася в податкову, працівники взяли повідомлення про сплату цього податку, рознесли їх і пояснили людям, чому важливо його сплачувати. Так місцева ОТГ отримала рекордну сплату місцевих податків.

Зміна 3. ПДВ: зменшити ставку для товарів першої необхідності

Як є? В Україні ставка ПДВ на всі групи товарів – 20%. Це означає, що ПДВ, або як його називають “податок на споживання”, автоматично здорожчує товари і послуги на 20%. Їжа, одяг, ліки, громадський транспорт, книги,  квитки у кіно – ПДВ закладений усюди. Тоді як у європейських країнах зовсім інший підхід до ПДВ – в більшості країн запроваджено знижені ставки на кілька груп товарів. Найчастіше це стосується товарів першої необхідності, послуг громадського транспорту, ліків, медичного обладнання для осіб з особливими потребами, дитячих крісел тощо.

Що ми пропонуємо? Україна може просто перейняти досвід ЄС та здешевити товари першої необхідності за рахунок зниження ставки ПДВ для різних груп товарів. Дешевші на 20% книжки і поїздки в громадському транспорті, продукти харчування і побутова хімія, одяг – на 10% – усе це можливо!

Що це дасть? Знизяться ціни на товари першої необхідності та підвищиться купівельна спроможність населення.

ПДВ – це основний бюджетоутворюючий податок в Україні, який закладений у вартість товарів і послуг. У нас виникло дуже багато питань до нього через труднощі з його адмініструванням, які породжують численні корупційні схеми. Найчастіше це пов’язано з відшкодуванням ПДВ. Податок на додану вартість з’явився після ІІ Світової у Франції. Його застосовують більше 140-а країн. У США і Японії такого податку немає. Натомість там є альтернативний – податок з кінцевих продаж, але його частка у структурі бюджету доволі низька. Це тому, що в США основний акцент роблять на оподаткування доходів фізичних та юридичних осіб. Однак величезним недоліком податку з кінцевих продаж є необхідність контролювати всі точки кінцевого продажу товарів, що викликає труднощі навіть у США з їхньою високою податковою культурою.

В Україні часто лунають політичні лозунги на кшталт відміни ПДВ чи заміни його на податок з обороту або податок кінцевих продаж за аналогом США. Нагадую, що податок з обороту в Україні вже був за часів СРСР. Такий податок має вади, які призвели до майже повного витіснення його з світової практики. Податок на кожну операцію купівлі-продажу пригнічує ринок або заганяє його у тінь; формує переваги для монополізації економіки; дискримінує вітчизняного виробника як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках.

Утім, є чітке обмеження, яке знімає саму можливість замінити ПДВ на інший податок: Україна взяла на себе зобов’язання дотримуватися Директиви ЄС, яка регулює правила збирання ПДВ в усіх країнах, які до неї доєдналися”, – пояснює експерт.

Зміна 4. Податки платять працівники, а не роботодавці

Як є? В Україні мало хто знає,  що з кожних 100 грн зарплати роботодавець перераховує понад 40 гривень податків. Із зарплати утримується 18% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), на неї нараховується 22% єдиного соціального внеску (ЄСВ), який надходить в Пенсійний фонд, страхування на випадок безробіття і соцстрах. Додався ще й військовий збір (1,5%). Але понад 90% людей досі думають, що безкоштовні послуги – справді безкоштовні, і не вважають за свою справу контролювати витрати бюджетних грошей.

Що ми пропонуємо? УГП пропонує, щоб роботодавці перестали бути податковими агентами. Натомість працівники отримують “на руки” всю свою зарплату, і самі сплачують усі податки. Також українець може мати право обрати свого податкового агента – укласти з роботодавцем договір про сплату ПДФО.

Що це дасть?

Підвищення рівня податкової культури, відповідальності за сплату податків та контролю за використанням бюджетних коштів.

“Зараз всі податки платить роботодавець. Люди не відчувають, що вони віддають щось державі і, відповідно, не відчувають, що мають право контролювати чиновників і реформи”, – коментує Андріана Шехлович.

Зміна 5. Зменшити податкове навантаження на зарплатний фонд

Як є? Зарплата у конверті – звична річ для українця. В чому причина, що  близько 8 млн млн. українців працюють у тіні? Причина в тому, що в Україні є зависоке податкове навантаження на заробітну плату. Чи готові Ви щомісяця сплачувати 41,5% від Вашої заплати (18 % – ПДФО + 22% – ЄСВ +1,5 % військовий збір)? Більше того, ЄСВ надходить у Пенсійний фонд, але ніхто в Україні не є впевненим у забезпеченні гідної старості. Тому, з одного боку, ми не хочемо віддавати більше 40% свої зарплати в бюджет. А з іншого – маємо тотальну недовіру до державних органів влади, які розпоряджаються коштами платників податків, тобто нашими грішми.

Що ми пропонуємо? В УГП переконані: податкове навантаження на зарплату має бути зменшене. Економічні експерти пропонують застосувати шкалу ПДФО: до 50 тис. грн – ставка 10%, від 50 до 200 тис. грн – ставка 18 % і більше 200 тис. грн – ставка 25%. При цьому, якщо зарплата становитиме 51 тис, то стягуватиметься 18% лише з 1 тис. грн, а з 50 – 10% .

Що це дасть?

Така система сприятиме виведенню зарплат з тіні. Поступово зростуть надходження до Державного та місцевих бюджетів.

За різними оцінками, рівень тіньової економіки в Україні становить майже 43%, а ринок тіньової зарплати в Україні – 200 млрд грн, що співмірно видаткам на освіту та медицину з Державного бюджету у 2019 році. Поширеними залишається практика неоформлення трудових відносин, виплата заробітних плат “у конвертах”. Така ситуація не може продовжуватися безкінечно, її потрібно негайно виправляти. Єдиний шлях – це зменшення податкового навантаження на фонд оплати праці в комплексі із іншими змінами по оподаткуванню заробітної плати, які пропонує економічна група УГП“, – каже експерт економічної групи Андріана Шехлович.

Впродовж певного часу експерти та політики обговорили запропоновані зміни до податкової системи з фахівцями, практиками, управлінцями, попереду ще відкриті дискусійні круглі столи у Тернополі (19 лютого), Львові (27 лютого) та Івано-Франківську (28 лютого). Відтак свої пропозиції політсила передасть та лобіюватиме на рівні Верховної Ради. Звісно, маючи власних Нардепів, зробити це політсилі було б у рази легше.

Останні відео

Ми у Facebook

ПОВІДОМИТИ ПРО ПОМИЛКУ

[recaptcha]

Повідомити

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!

[recaptcha]