Опорні школи як рушій освітньої реформи

Децентралізація в освіті передбачає створення опорних шкіл, які за своєю суттю мають стати центрами громад. У деяких регіонах такі школи вже створені. Їхні творці, а також освітяни та експерти з різних регіонів України 22 березня зустрілися в Києві, щоб поділитися досвідом, обговорити проблеми, які виникають у процесі, подумати про перспективи та цікаві закордонні практики, з яких варто брати приклад. Долучилася до зустрічі і представниця освітньої робочої групи Української Галицької Партії Марта Рудковська.

Учасники панельної дискусії аналізували досвід учасників програми “Пілот24“, реалізованої за підтримки Western NIS Enterprize Fund. Директори та вчителі ділилися власним досвідом та практиками трансформації своїх шкіл, які вони напрацювали під час участі у проекті “Пілот24”.

Стратегічні плани розвитку шкіл, нові підходи у навчанні дітей, шкільні проекти, на які і кошти, і можливості для впровадження шукали самі учні і вчителі, – це вже українські реалії. В Україні є низка порталів для альтернативного фінансування освітніх проектів. Серед них – платформа GoFundЕd . Також фінансову підтримку освітні проекти можуть отримати від Western NIS Enterprise Fund.

Проекти, які вже вдалося реалізувати таким чином, – це онлайн-бібліотека, вільний простір для учнів або скайп-платформа для спілкування з іноземними учнями. 

Такі речі, переконані освітяни, вдається реалізувати і завдяки реформі децентралізації, адже школи тепер отримують більше автономії. Хоча, разом із тим, перед ними постають і нові виклики. Зокрема, на часі – змінити підхід в управлінні освітою, обрати, створити і запровадити нові навчальні практики… Тільки так можна досягнути нових якісних результатів.

“У межах проекту “Пілот 24″, наприклад, багато навчальних закладів запровадили змішане навчання, почали залучати додаткове фінансування на проектній основі, активніше включили учнів та батьків в управління школою та планування уроків, запросили іноземних волонтерів для викладання англійської мови. За результатами опитування учасників проекту, понад 90% вчителів, які пройшли навчання в межах проекту, сприймають учня як партнера в навчальному процесі. Понад 95% вчителів почали завжди чи періодично використовувати зворотній зв’язок від учнів для покращення уроків. Відтак діти змогли відчути, що їхня думка важлива”, – розповідає Марта Рудковська.

Однією з важливих рис опорних шкіл є те, що дітей привозять до них із навколишніх сіл. І якщо початкові класи мають 4-5 уроків, то розвозять дітей тільки після 7 уроку. Вільний час потрібно якось заповнити. Тому в Олексіївській ЗОШ І-ІІІ ст. Запорізької області створили простір, де дитина може бігати і бавитися. Там є м’яка підлога та безкаркасні меблі, ігри. Частину коштів на цей проект школа отримала від сільської громади, решту зібрала на краудфандинговій платформі GoFundEd.

В центрі реформи середньої освіти має бути учень. Перші 24 опорні школи, які обрали для пілотного проекту, вже показали, що можна досягти значних результатів у розвитку шкіл та вплинути на освітню реформу загалом. Кожна школа-учасниця проекту працювала з ментором, щоб ґрунтовно змінити якість навчання. За цей час директори пройшли навчання з менеджменту та командоутворення. Педагоги ж навчалися сучасних методів викладання та орієнтації на інтереси учня, вивчали практичні та цікаві для дітей формати уроку, психологію дитини, емоційний інтелект, переваги змішаної форми навчання.

Серед проблемних питань – е-врядування. Зокрема, педагоги говорять про труднощі у використанні електронних щоденників. Для цього кожному педагогу потрібен ноутбук, а також відмовитися від паперових журналів, бо перенесення даних з паперових журналів у електронні – це ще одне додаткове навантаження для вчителя.

“Ця зустріч, яку організував Центр інноваційної освіти “Про.Світ”, ще раз довела, що зміни в освіті потрібні і невідворотні. Ми віримо, що саме освіта стане головним рушієм розвитку України, а процеси децентралізації допоможуть жителям громад думати не про те, як виїхати закордон, а як взяти відповідальність за своє майбутнє та перетворити школи в центри розвитку громад”, – каже учасниця заходу, юрист освітньої експертної групи УГП Марта Рудковська.

Фото: Про.Світ

підписатись на розсилку новин
+
+

Повідомити про помилку