Новий закон про освіту. Що нас чекає?

Експертна оцінка освітньої групи  Української Галицької Партії

Українська Галицька Партія вітає прийняття нового Закон України “Про освіту”, за який Верховна Рада 5 вересня 2017 року.

Закон України ”Про освіту” – це лише зелене світло реформі освіти в Україні. В цілому він дуже  загальний, але дає старт просуванню та впровадженню ініціатив на місцях. Шлях, яким будуть реалізовані ті чи інші освітні можливості, тепер залежить від дій “знизу”. Саме це потрібно освіті сьогодні, і за цією формулою працює освітня група Української Галицької Партії. Як показує досвід впровадження змін у різних сферах, зміни “знизу” найбільш ефективні та результативні. Лише такі реформи максимально наближені до людських потреб, і в освітній сфері в їх реалізації зацікавлені, перш за все, учні, вчителі, батьки та освітяни.

Якщо аналізувати конкретні можливості нового закону, бачимо багато позитивних моментів щодо кожної групи зацікавлених учасників освітнього процесу.

“Проблема несвідомого вибору професії ввійшла в п’ятірку найактуальніших,
які потребують першочергового вирішення”

12-ти річне шкільне навчання означає насправді не лише збільшення тривалості, але й фундаментальні зміни профільної освіти. Коли ми освітньою групою Української Галицької Партії досліджували проблеми української школи, проблема несвідомого вибору професії ввійшла в п’ятірку найактуальніших, які потребують першочергового вирішення. Тут Закон “Про освіту” дає поступ у вирішенні. Протягом трьох останніх років навчання в школі учні матимуть можливість обирати та пробувати себе в конкретних галузях та свідомо приймати рішення щодо свого майбутнього. Ліцейні навчальні заклади допомагатимуть готуватись до здобуття вищої освіти, професійні – до професійної діяльності. Те, як саме це буде організовано, залежить від процесу на місцях. Разом з тим, 12-ти річне навчання розвантажить навчальний процес і забезпечить час для здобуття компетентностей, необхідних дитині для успішної самореалізації в суспільстві, що розвивається надзвичайно швидкими темпами.

Позитивним напрямком змін, який стосується працівників освіти, є підвищення соціального статусу педагогів (в т.ч. підвищення заробітної плати), забезпечення їхнього права на академічну свободу. Також закон запускає новий підхід до підвищення кваліфікації вчителів, вчитель сам приймає рішення, де та коли це робити. Єдині умови – щорічно, протягом 5 років, має бути не менше 150 годин. Такі умови сприяють демонополізації ринку послуг підвищення кваліфікації (на сьогодні такі послуги надає лише ІППО) та підвищенню їх якості.

“Крім того, запроваджується добровільна сертифікація вчителів, після проходження якої вони можуть отримати 20% надбавки до посадового окладу”

Батьки отримали дієвий інструмент впливу на якість освіти своїх дітей. Закон передбачає збільшення академічної, організаційної та фінансової автономії навчальних закладів, а також підвищення їх власної відповідальності та зменшення управлінських повноважень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. За таких положень перед батьками відкривається шлях щодо розробки та впровадження нової моделі співпраці з навчальними закладами.

Забезпечення відкритості і прозорості управлінських, зокрема фінансових, рішень на всіх рівнях суттєво підвищить якість освіти. Тут на місцях важливо зайняти активну позицію і формувати нові механізми впливу на засадах партнерства. Партнерство визначене як один з принципів стратегічного бачення розвитку освіти в Україні Українською Галицькою Партією.

Враховуючи рівень напруги дискусій, які велися в процесі обговорення Закону 5 вересня, в цьому Парламенті нас очікує дуже тривале та болісне прийняття окремих освітніх законів, що передбачають регулювання вузьких освітніх питань. Зокрема, найбільш важкими до погодження виявилися питання вже згаданої 12-ти річної шкільної освіти в Україні, мовне питання та фінансове забезпечення реалізації норм Закону. Щодо першого, тривалості навчання, такий резонанс в обговореннях звучить для пересічного громадянина як мінімум дивно. Оскільки майже в усіх європейських країнах навчання у школах триває 12,  а в деяких навіть 13 та 14 років та дає всі необхідні компетенції для реалізації особи як повноцінного члена демократичного суспільства.

“Майже в усіх європейських країнах навчання у школах триває 12,
а в деяких навіть 13 та 14 років”

У порівнянні з попереднім Законом “Про освіту”, який діяв в Україні ще з 1991 року, є суттєвий поступ у напрямі українізації в навчанні національних меншин та корінних народів. Державна мова визнана мовою освітнього процесу в закладах освіти. Прикінцеві положення Закону передбачають поступове збільшення кількості навчальних предметів, що їх викладають українською мовою особам, які належать до корінних народів, національних меншин України.

Складним питанням досі залишається фінансування норм прийнятого закону. Впровадження концепції нової української школи основним фінансовим навантаженням лягає на місцеві бюджети. Зараз багато залежатиме від позиції органів влади на місцях та активності громад.

Ми розуміємо, що освіта не зміниться вже завтра. Для цього потрібно багато працювати всім нам, закотивши рукави. Працювати наполегливо, дієво і на результат.

Освіта – це ключова сфера для розвитку держави. Так, це забіг на довгу дистанцію, і це довгострокова перспектива, але якщо не стартувати, то в суспільстві не з’являться люди, які будуть компетентними розвивати економіку, незалежне правосуддя, культуру, медицину та інші ключові сфери творення держави. Тому освіта є одним з пріоритетних напрямків, де Українська Галицька Партія працює для змін.

P.S. Українська Галицька Партія запрошує до співпраці усіх, хто зацікавлений у розвитку освіти. Наші експерти Ірина Крохмаль, Ольга Матійчук та Галина Лешкович будуть раді почути ваші думки, ідеї, пропозиції та коментарі. Зголошуйтеся!  

Kerch.biz

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!