Не IQ єдиним: 10 думок про емоційний інтелект Наталії Пилат

Чим IQ може бути корисним лідерам у школі і як його виховувати вчителям

Інтелект не вирішує усього. Сьогодні уже недостатньо просто бути розумним. Ефективні лідери – не завжди інтелектуали. То, може, не варто зациклюватись на тому, що має все менше значення?

Змінився світ – змінилася і школа. Експерти в один голос твердять: навчати тут треба того, що матиме значення, вистачить уже банально відтворювати інформацію. Наталя Пилат – дослідниця Центру лідерства УКУ. Про емоційний інтелект і способи його розвитку вона розповіла на освітньому форумі “4Lead”, який у Львові організувала Українська Галицька партія.

  1. Чому тема емоційного інтелекту зараз популярна? Людьми керують емоції, і це факт! Часто дуже по-різному люди оцінюють одну і ту саму ситуацію, не базуючись на раціональних речах. Ми проводили дослідження, за яким виявили, що успіху досягають люди, які мають високий рівень емоційного інтелекту. Критерій успіху: якщо я добре себе почуваю і оптимістично дивлюся у майбутнє, я стану успішною людиною.
  2. У сучасній науці швидкість збудження і гальмування нервової системи (швидкість емоцій) називають темпераментом. Емоції бувають інтенсивні: хтось реагує на певні речі нормально, в когось – очі наливаються кров’ю. Емоції мають різну тривалість. У когось певна емоція “вивітрюється” за 5 хвилин, а хтось переживає її декілька годин. Коли у нервовій системі є швидке збудження і повільне гальмування, ми не можемо швидко позбутися емоції.
  3. Ми можемо коригувати свою нервову систему і розвивати емоційний інтелект. Тут є певна система. Коли нас питають, як ми себе почуваємо, ми ловимо найбільш інтенсивну емоцію, яку пережили за декілька днів, і вона перекриває всі інші емоції. Ми можемо бути оптимістами, але в той же час відчувати і негативні емоції. Емпатія – це одна з людських якостей, коли ми починаємо цікавитися, що відчувають інші, а не захоплюємося тільки власними емоціями. У нашій системі освіти є мало взаємодії. А управління стосунками – це вміння працювати з іншими людьми в команді, будувати контакт, а не конкурувати. Інші люди насправді допомагають нам бути щасливими, треба тільки вміти це взяти.
  4. У школах емоційна некомпетентність виражається в агресивній поведінці, депресії, розладах харчування, самотності, алкоголю і наркотиках. Лише агресивність є наслідком сімейного виховання – це або відсутність турботи про дитину, або жорстке покарання. Тоді дитина свою злість мусить на когось виплеснути. Працювати з агресією добре у дошкільному і молодшому шкільному віці. Далі – агресія загострюється і лікується дуже складно. Дитину треба вчити розуміти поведінку інших людей, що вони думають і відчувають.
  5. Ігнорування – це найгірше покарання, яке може бути для дитини. Це травмує її, бо вона шукає контакту з батьками і звинувачує себе, коли щось не так. Сама пояснює собі ситуацію, але може пояснити її неправильно і на все життя запам’ятати. Недостатня увага батьків і сімейні проблеми, причини, яких дітям не пояснюють, призводять до депресії. Навіть легкі напади депресії в дитини є результатом важкої депресії в дорослому віці. В основі оптимізму лежить віра у краще майбутнє: мені хтось допоможе, все буде добре. Якщо цього немає – людина впадає у депресію, не бачить ніякого сенсу у житті, перетворює скороминучу поразку на вічне джерело безнадії.
  6. Нова система освіти передбачає навчити дітей не терпіти, але не «вивалювати» усі свої емоції на когось, не думаючи про те, що відчуває чи думає інший. Про високий емоційний інтелект свідчить адекватна поведінка. Тобто емоційний інтелект – це розказувати про свої емоції, але розуміти як вони впливають на інших; поводитися з повагою до іншої людини, не порушувати її межі. Коли ми порушуємо межі іншої людини, тоді виникає конфлікт. Але завдяки конфлікту ми бачимо реакцію і розуміємо, що буде, коли ми знову щось зробимо не так.
  7. До ХХ ст. не існувало світової проблеми розладу харчування. Особливо серед жінок, бо не було стереотипів жіночої краси. У підлітковому віці дівчинка ідентифікує себе із жінкою, шукає рольові моделі. А якщо вона має вади в емоційній сфері (коли дитині кажуть, що її емоції їм не цікаві), тоді і виникають розлади харчування. Дитина не знає, що з нею відбувається. Вона пробує звертати на себе увагу, але бачить, що в неї не виходить. Тоді починає багато їсти, бо це єдине, в чому вона відчуває задоволення. Або навпаки – починає голодувати.
  8. Лідер повинен вміти слухати і хвалити інших. Це дуже мотивує людей вчитися, або працювати. Діти, які вміють дружити, пропонують альтернативні пропозиції, вміють цікавитися життям інших і питати, як вони почуваються. А відсутність навичок побудови стосунків призводить до самотності. Завдання вчителів – навчити дітей комунікувати між собою, вміти аналізувати поведінку інших, втримати контакт з іншими, але щоб дитину не ображали.
  9. Розвиток емоційного інтелекту полягає в постійному усвідомленні “я щось зробив”. Чому? Я щось відчув. Чому? Ті, хто постійно думають, є провідниками емоційного інтелекту. Вони вміють контролювати імпульси і постійно зупиняти себе. Для педагога важливо створювати уроки, щоб розвивати навички відповідно до віку дитини. Наприклад, вчитель математики не просто повинен вивчати теми, а розмовляти про те, чому одному учневі легше виконувати математичні завдання, іншому важче, і звертати увагу, якими емоціями діляться діти в той момент. Перед педагогами стоїть виклик: вони мають бути ще й психологами, тобто вчити дитину не тільки математичних формул, а й умінню мислити. Емпатію треба розвивати в ранньому дитинстві. У підлітковому віці діти вчаться розмовляти і будувати близькі стосунки, дружити. В юнацькому віці важливе самовизначення і мотивація, думки про майбутнє.
  10. Емоційний інтелект можна тренувати за принципом емоційного світлофору:
  • Червоний: зупинись і подумай перш, ніж діяти.
  • Жовтий: розкажи про свої труднощі і самопочуття тій людині, якій довіряєш. Подумай про наслідки конфлікту, розглянь позитивні варіанти.
  • Зелений: склади план дій і вибери найкращий варіант. Якщо виникає погана емоція – знову вмикай червоне світло!  

Останні відео

Ми у Facebook

ПОВІДОМИТИ ПРО ПОМИЛКУ

[recaptcha]

Повідомити

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!

[recaptcha]