Львівщина: прогрес у боротьбі з корупцією є, але ніхто не покараний

Олексій Роговик, координатор Антикорупційного Форуму Львівщини, – був  особливим спікером на одному з етапів проекту Школи Галицького Політика, яку Українська Галицька Партія заснувала понад півроку тому. Навчальні модулі школи, яка покликана плекати місцевих лідерів, виховувати місцеву політичну еліту та підвищувати обізнаність громадських активістів, відбуваються у Львові, Києві, Івано-Франківську та Тернополі. Участь у ній можуть узяти всі охочі, адже навчання безкоштовне. За анонсами нових навчань Ви можете стежити на сторінці партії у соцмережі Фейсбук, а сьогодні пропонуємо другу частину цікавої лекції Олексія Роговика  – про те, як ідуть справи в антикорупціонерів на Львівщині.

Який перший крок до подолання корупції і зміни природи держави? Зрозуміти, що будь-яка корупційна схема – це пряма крадіжка наших із вами грошей. Бюджет – це не якісь ефемерні державні гроші. Бюджет – це податки, які ми заплатили. Розмови про бюджет мають стати розмовою про використання наших грошей. Назавжди.

Тому дуже раджу зайти на сайт “Ціна держави” і побавитись в гру “Рахунок від держави”. Ви здивуєтеся, скільки податків сплачуєте і на що саме ці податки йдуть. Пройдіть і отримаєте персональний рахунок. Сьогодні 60% населення налаштоване патерналістськи. Іншими словами: дайте нам більше грошей, припиніть тиск, і ми вас підтримуємо. Це поле для популізму.

З іншого боку, кількість тих, які вимагають іншої держави і готові брати відповідальність за власну долю, сягає лише 4%. І конфлікт між цими двома групами посилюється.

На жаль, у нас досі нема розуміння згубних наслідків корупції для держави. Криза після Майдану-2004 та прихід до влади Януковича були наслідками корупції. Слабкість країни у світі, її нездатність протидіяти російській агресії, у тому числі, через розвалену армію,  також були наслідками корупції. Провал ключових реформ Майдану та збереження впливу екс-регіоналів – те саме. Вже мовчу про повільні теми інтеграції в ЄС і НАТО, малу кількість інвестицій.

Економічні втрати від корупції часто приховані. Для прикладу, 5 компаній імпортують банани в Україну. Один з імпортерів домовляється про хабарі з митниками, щоб не платити митні збори. Для держави це не великі втрати, але цей імпортер починає демпінгувати ринок дешевими цінами на свої “корупційні” банани. У результаті він вбиває конкуренцію, 4 інші бананові фірми закриваються, а корупційний імпортер стає монополістом на ринку. Що в результаті? Неможливість захистити свою власність – основна причина, через яку іноземні інвестори не вкладають гроші в Україну.

Наші французькі колеги кажуть: нас турбує не війна, а корупція.
А корупція – це також рейдерство.
Рейдерство, що захищається у корумпованих судах.

Підсумовуючи втрати від корупції, наведу декілька цифр. Є підрахунки, що за час незалежності ми втратили через корупцію 250 мільярдів доларів. За 10 останніх років втрати – це 20% ВВП. Рівно стільки ж ми втратили від агресії РФ.

Яка ситуація на Львівщині?

Запобігання корупції є однозначним пріоритетом. Це не означає, що не варто проводити розслідування, що не варто робити викриття, але стратегічно запобігання важливіше.

Ми повинні зрозуміти декілька моментів. По-перше, ми майже не можемо на місцях впливати на ті речі, які залежать від центральної вертикалі. Мова про суди, прокуратуру тощо. Це важливий обмежуючий фактор. По-друге, чи є політична воля на Львівщині впроваджувати місцеві антикорупційні реформи? З тим є великі труднощі. По-третє, чи працює система відповідальності за корупцію на Львівщині? Фактично не працює. Антикорупційний Форум Львівщини написав 19 заяв до антикорупційних органів за результатами перевірок е-декларацій. Серед цих людей голова Львівської обласної ради, заступники голови Національної Поліції, ДФС області, митниці ДФС області, два заступники міського голови Львова, інші міські чиновники, зокрема, керуюча справами Виконкому, мери Стрия та Дрогобича, народні депутати, судді.

Чи є якась реакція від Національного агентства з запобігання корупції? Ніхто не покараний.

Одного виправдали. З іншими затягують. Наші звернення до НАБУ, Прокуратури та Поліції щодо е-декларацій теж нічим не завершились.

Є, правда, в нас відкрите одне кримінальне провадження через дії співробітників ПАТ “Львівгаз”. Але розслідування справи оптимізму не навіює.

Система відповідальності не працює, а тому переслідування корупціонерів є досить малоперспективним заняттям.

Що означає запобігання корупції та як ми це намагаємось робити?

Це – впровадження довготермінових місцевих антикорупційних рішень, що змінюють правила та спрощують певні процеси так, що корупцією займатися стає неможливо або невигідно. Мова про іншу природу місцевої влади. Це, до прикладу, реформа Виконкому ЛМР та адміністративних процедур у Львівській ОДА, більша прозорість і публічність фінансування освітніх закладів, громадський контроль за комунальними підприємствами, дерегуляція та посилення інструментів громадської участі, запровадження аукціонів, електронних сервісів та дозволів.

Цей процес складається з двох етапів: перший – напрацювання проектів рішень, другий – адвокація цих проектів рішень.

Щоб напрацювати проекти рішень, ми зібрали понад 100 людей і разом в окремих групах напрацювали антикорупційну стратегію для Львівщини.

Потім стратегія неодноразово вдосконалювалася. Це – перелік усіх пропонованих нами антикорупційних рішень для Львова і Львівської області у 10 галузях, зокрема, у лісовому господарстві, закупівлях, е-врядуванні, органах місцевої влади, у фіскальних та правоохоронних органах, освіті, дерегуляції.

Після того, як ми зрозуміли, що саме треба робити, ми перейшли до просування окремих ідей і пропозицій на рівні Львівської міської ради та Львівської обласної державної адміністрації. Контактували з заступником мера Львова, головами структурних підрозділів і комунальних підприємств, головою Львівської ОДА, його заступниками та головами структурних підрозділів. На цих зустрічах ми пропонували нашу стратегію як спільну “дорожню карти” і просували окремі рішення.

Що вдалось, а що поки не вдалося?

Львівська область. На рівні області була прийнята антикорупційна програма. Ми її безпосередньо супроводжували, як і зараз намагаємося вдосконалити програму на 2018 рік. Задля контролю виконання програм, наш представник увійшов до складу Колегії Львівської ОДА, що дає можливість виносити все нові й нові питання на порядок денний. З нашої ініціативи був створенний інститут регіонального бізнес-омбудсмена, який покликаний усувати корупційні ризики для бізнесу (першим кроком став уже підписаний меморандум з “Львівобленерго”, що усуває ризики взаємодій з ним). Також ми досягнули певного прогресу у розвитку регуляторних процедур. Область погодилася провести соціологічне опитування у всіх районах області і залити інформацію на портал публічних фінансів e-data. Окрема тема – це активна діяльність спільної групи “Стоп лісоцид” щодо протидії корупції у лісовому господарстві Львівщини. Є контакт щодо е-декларування.

Також вперше в Україні була прийнята обласна програма стимулювання викривачів корупції. Детальніше про цей приклад адвокації. Ідея проста.

У провідних західних державах діє практика: якщо ти активіст, експерт, чиновник чи просто громадянин і своїми діями сприяєш поверненню корупційних коштів у бюджет,
то отримуєш винагороду, наприклад, 10% від повернутого.

Така практика сприяє громадській активності, зменшує корупційні ризики щодо використання бюджетних коштів. Оскільки законопроект №4038а ще не прийнятий, то ми запропонували врегулювати це питання на рівні області. Спочатку було несприйняття і нерозуміння ідеї. Потім її називали нереальною.  Згодом – незаконною. Потім не було грошей. Потім задумалися, що, може, в тому щось є. А згодом на цю програму з обласного бюджету виділили 100 тисяч гривень. На все це пішло 7 місяців.

Зараз на порядку денному також доручення голови ЛОДА щодо проведення закупівель, впровадження системи публічних аукціонів Prozorro.Продажі, створення Порталу відкритих даних ЛОДА, впровадження антикорупційних програм ОТГ, прозорість обласного бюджету. Потрохи рухаємось.

Львів. Тут створений внутрішній підрозділ ЛМР під кураторством голландців. Він запобігає корупції зсередини і напрацьовує рекомендації зі змін процесів у ЛМР. Над цим проектом ми билися рік. Зараз активно співпрацюємо у питанні, до прикладу, міжвідомчих комісій ЛМР. Також наразі ми досягнули домовленості, що спільно з ЛМР буде створена велика робоча група з напрацювання антикорупційної стратегії, програми та карти швидких перемог для Львова. Цій домовленості передували 7 зустрічей. Тут мають бути відчутні результати.Також наші позиції щодо звітування стали частиною нового Статуту територіальної громади міста Львова. Ми подали проект положень про громадську експертизу, викривачів корупції, а також проекти Етичного кодексу Львівської міської ради. Працюємо над впровадженням прозорих черг у дитячі садочки, опублікуванням широкого набору відкритих даних, вдосконаленням особистого кабінету мешканця.

Впровадження реформ на місцевому рівні реальне. Воно є в закупівлях, в прийнятті ЛМР рішення про критерії аудиту комунальних підприємств, є у згаданих мною кейсах. Але це складно, довго і результат цих рішень не буде відчутний одразу. Це проблема для нашої ментальності. Це потрібно розуміти і цього треба бути готовим дочекатись. Якби громадський запит і громадська підтримка цих реформ була більшою, то й темп був би швидший.

Фото: ГолосUA

підписатись на розсилку новин
+
+

Повідомити про помилку