12.04.2021
Вона вже двічі була депутаткою Новороздільської міської ради та очолила місто, що взимку залишилося без опалення. Отримавши підтримку виборців та прийшовши в обласну раду, продовжує дбати про громади, зокрема й рідну Стрийщину. При цьому впроваджує важливі зміни у Регламент обласної ради, а це сприяє її прозорій діяльності. Тож спілкуємося з депутаткою Львівської обласної ради від Української Галицької Партії Іриною Кравець.
Пані Ірино, днями минули перші 100 днів депутатства у Львівській обласній раді. Розкажіть про пріоритетні напрямки роботи?
У час карантину та рутині тисячі справ схаменулась, що вже минуло перших 100 днів мого депутатства у Львівській обласній раді. Ця діяльність займає доволі значну частину часу, тому перші 100 днів є гарною нагодою підсумувати витрачені зусилля і резюмувати результат.
Отже, 1 грудня я прийняла присягу. З того часу не пропустила жодного пленарного засідання сесії облради.
Це насичені дні, протягом яких ми з колегами розглядаємо проєкти рішень щодо різних сфер, готуємо пропозиції-зауваження та висловлюємо свої думки щодо підтримки чи відхилення. Не слід забувати, що пленарним засіданням передують години підготовки, досліджень та аналізу питань, які пропонуються до порядку денного.
Над чим зосередилися передусім?
Одним з перших важливих питань, на яких я зосередила свої зусилля, був Регламент Львівської обласної ради. За 10 років депутатської діяльності в Новороздільській міській раді я мала нагоду переконатися, що це надважливий документ. Радію, що 16 з 19 моїх правок враховано у Регламенті облради. Очевидно, колеги визнали їх конструктивними і спрямованими на підвищення ефективності роботи обласних депутатів.
Уточніть, будь ласка, про які нововведення йдеться та для чого вони потрібні?
До прикладу, правка про оприлюднення за наростаючим принципом результатів відвідування депутатами пленарних засідання. Я переконана, що виборці мають знати як їх обранці виконують свій найпростіший обов’язок.
Вважаю, що депутати повинні спілкуватися з виборцями. Тому ініціювала включити до переліку видів діяльності депутата проведення прийому громадян.
Також я запропонувала зняти незаконну заборону депутату входити до двох і більше груп. До прикладу, я увійшла до складу жіночої групи, а згодом можуть бути створені групи Стрийщини, членів сімей ветеранів АТО тощо…Не треба обмежувати депутатів у їх прагненні об’єднатися для відстоювання інтересів різних категорій виборців.
Ми усунули можливість одноосібним розпорядженням голови обласної ради обмежувати доступ на засідання сесії громадян.
Лише у виняткових випадках колегіальний орган більшістю голосів може таке зробити.
Серед іншого тепер обов’язково забезпечувати переклад виступу державною мовою, раніше переклад забезпечувався при потребі.
Водночас не знайшла підтримки моя пропозиція про те, щоб визначити одну позначку, яка застосовується під час таємного голосування. Чинною залишилася норма, згідно якої депутат може проставляти будь-яку позначку. На жаль, можливе повторення такого ганебного явища, яке Львівщина спостерігала під час обрання голови обласної ради та її заступників.
Над чим працювали у комісії з питань розвитку місцевого самоврядування та чому обрали саме цей напрямок?
Обрала цей профіль, зважаючи на мій попередній досвід: двічі була депутаткою Новороздільської міської ради, здійснювала повноваження міського голови Нового Роздолу. Також маю відповідну другу вищу освіту. Приємно, що колеги-депутати довірили мені бути заступницею голови комісії.
Одним із перших своїх успіхів вважаю те, що мої пропозиції про сприяння вирівнюванню податкоспроможності територіальних громад, спочатку підтримала комісія, а потім – враховані майже у всіх обласних програмах. Завдяки цьому усі громади матимуть однакові стартові можливості, незалежно від, до прикладу, географічного розташування.
Адже індекси податкоспроможності об’єднаних територіальних громад значно відрізняються (від 2,51 в Славської ОТГ до 0,12 у Боринської).
В таких умовах громади з низьким індексом податкоспроможності не мають достатньо коштів на зарплату, на те, щоб забезпечити співфінансування розвиткових проектів. Без додаткової підтримки такі громади не зможуть брати участі в різних конкурсах.
Ви торкнулися теми рівних можливостей громад для участі у конкурсі мікропроєктів. Скільки проєктів надійшло цього року та скільки загалом коштів передбачено з обласного бюджету?
Після 14 квітня ми будемо знати потенційних переможців конкурсу проєктів місцевих ініціатив.
Загалом, зареєстровано 2216 мікропроектів на загальну вартість 701 884 957 грн.
А в програмі на 2021 рік є лише 75 млн.грн. Захоплююсь тими ініціаторами проєктів, які щороку готують документацію, подаються на конкурс і маленькими кроками добиваються великих результатів.
До прикладу, моя рідна Новороздільська ОТГ зареєструвала 28 проєктів.
Також нагадаю, що до 26 квітня триває прийом заявок на інший конкурс. Можна подавати проекти регіонального розвитку вартістю від 1,5 млн.грн. та отримати до 50% співфінансування з обласного бюджету. Водночас наявність спонсорського внеску там не є обов’язковою.
Давайте поспілкуємося щодо Стрийщини та Вашого рідного міста? Які проєкти реалізовуватимуться за допомогою коштів обласного бюджету?
Оскільки я балотувалася по Стрийському окрузі, то й свою увагу більше зосередила на 14 ОТГ Стрийського району і на рідному Новому Роздолі, зокрема.
Вже давно моєю мрією є створити у Новому Роздолі парк біля озера Набережна. Рідко в яких містах є озеро. Не використати таку родзинку для розвитку міста – гріх. Тим більше, у нас немає жодного парку у місті. Прагну, щоб навколо водойми були пішохідні доріжки, лавочки, альтанки, стовпи освітлення від сонячних батарей з вмонтованими динаміками, з яких лунає музика. А також скейт-парк, мотузковий парк, літня сцена та літній кінотеатр, дитячий майданчик та багато інших можливостей для активного проведення дозвілля різних вікових категорій. На місцевому рівні розпочати реалізацію задуманого не вдалося, оскільки чимало депутатів бачили в мені лише опонента на виборах і не давали можливості реалізовувати цікаві ініціативи.
Місцева команда Української Галицької Партії у своїй передвиборчій програмі одним з пріоритетів зазначила реконструкцію набережної. Тому одним з моїх перших звернень у статусі депутата обласної ради було клопотання про виділення коштів на цю потребу.
Завдяки злагодженій роботі депутатського корпусу на рівні області, в проекті програми соціально-економічного розвитку передбачено виділення суми в розмірі 1 млн 800 тисяч грн саме на реконструкцію парку біля озера в Новому Роздолі.
Обидві профільні комісії погодили проєкт, очікую на підтримку колег на пленарному засіданні сесії облради.
Також радію, що облрада виділила кошти на ремонт каналізації між лікарнею і житловими будинками, де постійно накопичувалася вода. В сезон дощів минулого року, коли я виконувала обов’язки міського голови, це була проблема, яку найчастіше озвучували мешканці міста, телефонували на гарячі лінії, писали колективні звернення. При потребі 2 млн в міському бюджеті було лише 200 тисяч. Я тоді зверталася до різних рівнів та писала проєкти на конкурси для отримання співфінансування. І нарешті цього року облрада виділила 1 млн 653 тис, а місто додало решту.
Хочу зазначити, що в обласному бюджеті передбачено 1 млн 255 тисяч гривень на реконструкцію даху та системи водяного опалення для Роздільського дитячого будинку-інтернату.
Для психоневрологічного інтернату в с. Жирова передбачено 700 тисяч гривень на капремонт внутрішніх електричних мереж житлового корпусу.
Також в обласному бюджеті цьогоріч передбачені кошти на ремонт дев’яти відрізків доріг у Стрийському районі. Йдеться про: Крупське-Розділ, Городище – Отиневичі, Випуски – Рудники. Пісочне – (Миколаїв – Жидачів – Калуш), Нижнє Синьовидне – Кам’янка, Слобідка – Журавне,Угерсько – Кути, вул. Першого Травня, с. Квітневе, вул. Кухара, с. Лисятичі.
І на завершення: ви вперше стали депутаткою Львівської обласної ради, а до цього були дві каденції у Новороздільській міській раді. Що схожого та відмінного у роботі цих рад?
Процедури схожі… Проте в облраді значний акцент робиться власне на роботі у комісіях. Засідання відбуваються чи не кожного тижня, є спільні засідання кількох комісій. Там по-справжньому доопрацьовують проекти рішень. Тоді на пленарних засіданнях не може бути питань щодо них. Така робота значно ефективніша. В нашій Новороздільській міській раді було по-іншому. Здебільшого робота перекладалася на виконавчі органи. Депутати неактивно витрачали час на роботу в комісіях. В останні роки взагалі бюджетна комісія збиралася за 5 хвилин до пленарного засідання та формально голосувала. Потім на пленарному засіданні сесії починали дискусії.
Тому бажаю всім нам, депутатам різних рівнів, які будуть готові витрачати свій час і зусилля, завчасно ретельно досліджувати проекти рішень, виважено голосувати та інформувати громаду про ті чи інші голосування. Це дасть можливість прослідкувати їх прагнення виконувати свою передвиборчу програму.