Формула лідерства у школі від Наталії Бордун

10 тез про головні складові вчителя-лідера на освітньому форумі “4Lead” у Львові

На майстер-класі Наталя Бордун дала вчителям просте завдання вчителям – продовжувати називати цифри за порядком, не домовляючись і не повторюючись. Вчителі зі стажем кілька разів збивались, не дійшовши до п’яти. Починали спочатку багато разів, аж доки не синхронізувались і не почали чути одне одного. Так авторитетна спікерка вчить довіри, без якої лідерство неможливе у принципі.

Вчителі зі стажем кілька разів збивались, не дійшовши до п’яти.

Свіжий погляд на інтегральне лідерство у колективі вчителів презентує Наталія Бордун – директорка і співзасновниця  Інституту лідерства та управління УКУ, член Дорадчої ради Центру інноваційної освіти “Про.Світ” і Міжнародної ради правління L’Arche Int., викладач і тренер. Наталя працювала вчителем математики і логіки у 1994-2011рр.

На Освітньому форумі “4Lead” вона провела майстер-клас «Ризикувати чи довіряти: якого  лідерства у вчительській спільноті ми прагнемо?». Тут вчителі отримали нагоду попрацювати  над формулою лідерства, яке здатне творити атмосферу довіри та поваги, і, водночас, стимулювати до розвитку та досягнень, формувати готовність до ризиків та змін. Ось 10 тез з виступу спікерки.

1.Довіра – це зона комфорту. Вийти  із зони комфорту – це ризик. Довіряти – це більший ризик. Ніж недовіряти. Творчість  – це довіра, саме у такому середовищі народжується вчительська творчість, творчість в цілому. Тому я би забрала оце «чи» з нашої сьогоднішньої теми лідерства у школі

Вийти  із зони комфорту – це ризик.

2. НУШ має формувати лідерство, але за усіма зошитами і конспектами на це ніколи немає часу. Але дуже треба нам усім.

3. Компетенції – це те, чого можна навчити. Це те, що роблять університети. Натхнення – це те, що треба розвивати, цього не навчиш.

4. Коли ми говоримо про доросле лідерство, то маємо також говорити про залученість і натхнення. Дитина може включися, коли працюють над її залученістю. Іноді вчителі вдаються до різних технік провокації, щоб подати тему чи зробити активним обговорення певної теми. Але це маніпулятивні техніки з боку вчителя. Діти це можуть вловлювати тривалий час, демонструвати замученість, але це триває недовго. Це недовготривала замученість. Треба думати про щось інше. Якщо ви залучаєте дитину до музики, вона якийсь час може ходити на музику, але потім кине, коли закінчиться дія залученості і натхнення. Тоді у гру вступає відданість справі. Якщо діти бачать вашу справжню відданість вашій справі життя, вони вам вірять і наслідують цей приклад поведінки.

Якщо діти бачать вашу справжню відданість вашій справі життя, вони вам вірять і наслідують цей приклад поведінки.

5. Я хочу, щоб ви звернули увагу на характер, інтелект і відданість. Інтелект можна розвинути, характер можна виховати, а відданість – це найкраща мотивація для роботи над собою.

6. Цінності формують погляд на погляд на все навколо. От коли забороняють списувати на уроці алгебри – це добре чи погано? Так, це нечесно. А якщо приходить людина з вулиці і дає учням завдання, якого вчитель з учнями не робив?  Це чесно з боку вчителів? Ми можемо не знати, у середовищі яких цінностей ми живемо. От так ходимо, цитуємо якісь високі слова, а на ділі ми не живемо ними… Ми можемо читати книжки, ходити на відкриті лекції, але треба цим жити, працювати передовсім над собою. Тоді це справжні цінності.

От так ходимо, цитуємо якісь високі слова, а на ділі ми не живемо ними

7. Риси лідера у ХХІ столітті:

візійність (вміння побачити слона за туманом),

драйв (вміння отримувати кайф від того, що робиш),

співдія (вміння так спілкуватися, щоб отримати результат),

гуманність (повага до гідності інших, емпатія)

смиренність (вміння прийняти свої недоліки, неприємні обов’язки і зосередження на тому, що можу змінити)

цілісність особистості (вміння вести себе, керувати собою, а не реклама, шоу, сусіди і відповідальність за те, що робиш)

виваженість (перед тим, як зробити дію, я зупиняють і думаю)

підзвітність (звіт, пояснення думки іншим, відповідальність)

справедливість

хоробрість

гуманізм.

8. Ці риси суперечать  одна одній. Драйв суперечить виваженості, гуманізм – виваженості. Але тут має включитися критичне мислення. Треба діяти по ситуації. Іноді включається гуманізм, а де треба  – виваженість. Тут треба чуття.

9. Відповідальність за те, що ми обираємо не той напрямок, – на Богові, Він нас такими створив. Треба собі прощати неправильні рішення. Кожен вибирає щось не таке, від цього ніхто не застрахований. Треба ставити собі питання, шукати інші відповіді на одне і те саме питання. Так з’являться нові рішення. Оце і є критичне мислення.

10. Інтегральне лідерство каже, що людина мусить мати харизму. Це бажання щось конкретне змінити, це жертовність, захоплення, бажання щось змінити. Це лідер мусить мати обов’язково, це змушує його жертвувати собою щодня. Харизма включає багато компетенцій. Риси, які належать до компетенцій харизми – наприклад, мистецтво говорити. Цього можна навчити – відвідати тренінги, переглянути лекції в мережі. А ось самої харизми не навчиш. Це йде від особистості. Над цим треба працювати.

Рекомендована література до теми від Наталі Бордун:

  1. Даніель Канеман. Мислення швидке та повільне (Видавництво «Наш формат», 2017)
  2. Ден Аріелі. Передбачувана ірраціональність (Видавництво Старого Лева, 2018)

Нагадаємо, у Львові відбувся Освітній форум “4Lead”, який організувала Українська Галицька Партія. Говорили про те, як стати лідером змін і для чого це потрібно кожному вчителеві. Зібралося понад 200 вчителів зі всієї України, які разом дискутували, вчились та обмінювались досвідом.

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!