ОТГ: як якісно втілити реформу

У чому цінність та необхідність децентралізації? Які особливості утворення ОТГ в містах обласного значення? Які можливості реформи та як розвивати громаду?

Відповіді на ці питання шукала громада разом з політологами, експертами групи «Система влади» Української Галицької Партії під час зустрічі Як створити успішну ОТГ   у м. Бурштин.

“Реформа децентралізації є жива і суміжна з різними галузями, тому вона складна. І невідомо, коли вона точно завершиться”, зауважує  політолог, експерт з питань місцевого самоврядування та децентралізації, координатор експертної групи “Система влади” УГП Михайло Семко.

Разом з Миколою Бучиним, експертом-політологом, доктором політичних наук, професором кафедри політології та міжнародних відносин Інституту гуманітарних і соціальних наук НУ «Львівська політехніка», вони представили напрацювання експертної групи та дали ряд фахових рекомендацій.

“Йде процес реформування. В одних регіонах вже утворено кілька ОТГ. Деякі з них навіть досить успішні. Але є і такі громади, які не поспішають до утворення об’єднань. Тому ми і проводимо такі зустрічі, щоб допомогти людям розібратись в особливостях реформи, пояснити її можливості для громад. Адже влада готова передати повноваження в ОТГ, але громади теж мають бути готові до змін та брати на себе відповідальність. Проте люди не проявляють ініціативи“, — пояснює Микола Бучин.

Експерти розповіли про причини формування ОТГ як одного із механізмів децентралізації, європейський досвід та ознайомили з динамікою формування об’єднань в Україні. Також пояснили переваги створення ОТГ для сільських громад. Серед них основними експерти називають: розширення фінансових ресурсів, зростання рівня надання публічних послуг, розвиток інфраструктури, залучення інвестицій та реалізацію спільних з містом проектів розвитку.

“Деякі громади не поспішають до утворення ОТГ, оскільки вбачають у цьому ряд потенційних загроз. А саме: можливість ігнорування інтересів для сільського населення, втрата суб’єктності сіл, а також проблема розрахунку освітньої субсидії та реєстрації актів цивільного стану. Наприклад, люди бояться, що за якоюсь довідкою потрібно буде їхати за кілька кілометрів. Але саме для таких випадків реформою передбачений інститут старост, які має такі повноваження”,  — каже Микола Бучин.

Експерти пояснили умови приєднання до міста обласного значення та етапи реалізації цієї процедури. Серед учасників зустрічі були юристи, активісти, молодь та управлінці.

Вважаю основною проблемою втілення успішної реформи саме відсутність політичної еліти. Адже в майбутніх ОТГ важливий ціннісний трудовий ресурс. І до кожного міста потрібно підходити індивідуально. Бо є села, які спроможні себе утримувати, розвивати, а є такі, які не можуть. А потрібно, окрім всього, утримувати і школи, і садки, і фельдшерсько-акушерські пункти. Тому наріжним каменем, на мою думку,  стала та добровільність реформи. Бо всі хочуть зберегти і школу, і садок, і ФАПи. Тому і головою ОТГ повинна бути людина, яка, в першу чергу, має бути дипломатом. І такі кадри потрібно готувати“, — вважає міський голова м. Бурштин Роксолана Джура, яка також була присутня на зустрічі.

Корисно було зібратись, щоб поділитись досвідом, почути проблеми саме цього регіону, щоб разом з експертами обговорити, як можна їх вирішити. А також яких гострих каменів уникати, щоб втілювати якісні зміни, — підкреслює політолог, голова Галицького районного осередку УГП Павло Лодин.

За словами політолога Миколи Бучина, успіх децентралізації та демократизації залежить від кожного з нас. Адже громадам потрібно взяти на себе відповідальність, використовувати можливості та переваги реформи. І обрати для себе найкращий варіант.

“Реформу можна порівняти з маршруткою. Якщо сісти на перші місця, то ледве трясе. Якщо на середні – вже більше. А якщо сісти на останні, – то трясти буде дуже сильно. Тому краще встигнути зайняти перші”, — пояснює політолог Микола Бучин.

Анна Кучерак-Зоря

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!