Новий регламент: більше прозорості та можливостей для депутата

Юлія Гвоздович:

“Минулого тижня під час пленарного засідання сесії Львівська міська рада затвердила оновлені правила роботи для депутатів VII скликання. Над текстом нового регламенту робоча група, у складі представників фракцій, секретаріату, начальника юридичного управління та представника ГМ «Опори», працювала більше 2 місяців, а загалом провела більше 10-ти трьохгодинних засідань. Здебільшого, основа документу не змінилася від попередніх скликань, однак є деякі принципові моменти, на яких хотілось б акцентувати.

I. Ми внесли правки, які дозволять раді працювати більш прозоро і відкрито, а депутатам – ознайомлюватись із рішеннями, які плануються прийняти. Принципово керувалися тим, що проекти ухвал, які не були заздалегідь оприлюднені для депутатів та громадськості, не можуть бути внесені до порядку денного.

Тому в регламенті тепер чітко визначено, що порядок денний, з текстами проектів рішень, мають бути опубліковані на сайті ради не пізніше, ніж за 6 днів до засідання.

Звісно, можуть бути виняткові випадки, але усі екстрені питання обов’язково повинна розглянути комісія ради та погодити Колегія. Така норма, передусім, позбавляє депутатів можливості вносити питання «з голосу» і приймати поспішні, упереджені рішення, в яких може бути корупційна складова.  

II. До цього часу, щоб потрапити на сесію ЛМР, усі охочі мали зареєструватися у секретаріаті ради за день до пленарного засідання і отримати дозвіл секретаря ради. Ми скасували офіційну попередню письмову реєстрацію, залишивши лише просту письмову реєстрацію, за посвідченням особи, при вході на сесію. Тепер немає необхідності пояснювати свою причину присутності при прийнятті рішень ради. Побачимо, як це працюватиме. Якщо ж охочих відвідати засідання сесії буде дуже багато, то ми, скоріш за все, зробимо реєстрацію електронною. Але вона теж не працюватиме як обмеження, а лише як збір даних, скільки буде людей, щоб секретаріат зміг краще підготувати залу засідань. Звісно, тут залишаються відкритими питання особистої безпеки.  

III. Хочу зауважити, що тепер порядки денні та протоколи засідань постійних профільних комісій ради є доступними на «Порталі депутатів ЛМР», а засідання самих комісій є відкрити для всіх зацікавлених.

Це теж є новим: львів’яни тепер зможуть отримати від секретаріату інформацію про те, як відвідують депутати пленарні засідання та засідання комісій. Нагадаю, що згідно з законом, більше 50% пропуску засідань ради чи комісії протягом року є підставою для відкликання депутата. Також щороку, до 31 березня депутати зобов’язані подавати звіт про свою роботу та публікувати його на порталі ради.

IV. Першочергово ми внесли до регламенту норми ЗУ «Про запобігання корупції». Зокрема, про регулювання конфлікту інтересів депутатів при прийнятті рішень. Коли рада голосуватиме за питання, яке особисто торкається інтересів депутата, він зобов’язаний письмово повідомляти про це та утриматися від голосування. Цей механізм уже працює у Львівській міській раді, і багато депутатів на пленарних засіданнях заявляють, що в них є конфлікт інтересів.

VII. У новому регламенті є моменти, які повинні сприяти тому, щоб депутат був, перш за все, представником громади. Часто буває, що, за дорученням мешканців, депутат підготував звернення чи запит, але виконавчі органи, не заглиблюючись у порушену проблему, вирішують її безвідповідально і по-своєму. Просили пішохідний перехід – зробили, але не там; ремонт мереж – перерили, але не ті; важливе питання – відповідь, що «недоцільно». Тепер, якщо депутат просив про це у запиті чи зверненні, службова особа зобов’язана повідомити та запросити його на розгляд відповідного звернення. Це дасть змогу швидко та якісно вирішувати порушені проблеми.

VIII. Для кращої роботи депутата, зокрема, у міжсесійний період, виконавчі органи зобов’язані повідомляти міських обранців про масові заходи, які будуть організовані за участі міської ради на території громади, яку представляє депутат. Також депутатів повідомлятимуть про засідання міжвідомчих комісій чи робочих груп при ЛМР, щоб громада і сам її представник могли контролювати вирішення певних питань. Насправді, така поінформованість є важливою для реалізації прав та обов’язків депутатів. Нарешті депутати знатимуть, що роблять їхні виконавчі органи.

IХ. За рекомендацією експертів Інституту Політичної Освіти, ми прописали реалізацію права депутата на невідкладний прийом. Оскільки депутат місцевої ради виконує свої обов’язки на громадських засадах, поєднуючи депутатську діяльність і офіційну роботу, то, зустрічатись із службовими особами він повинен у зручний саме для нього час. Тому посадова особа, якщо до неї звернувся депутат з таким проханням, зобов’язана відкласти свої справи і прийняти депутата. Звісно, ми розраховуємо, що депутат теж має керуватися здоровим глуздом і не переривати наради чи колегіальні зустрічі посадовців. Щодо цієї норми уже є багато критики, але, на мою думку, новообраним депутатам, які будуть спілкуватися найчастіше із чиновниками ЛМР, ця норма допоможе краще виконувати свої обов’язки. Оскільки наші службові особи зараз доволі часто зловживають такими моментами та ігнорують депутатів.

Х. Новий регламент передбачає планування роботи сесії, щоб депутати конкретно знали, коли і що буде вирішуватись, а не гадали, чи буде наступного тижня пленарне засідання чи не буде.  Головуючий зобов’язаний поінформувати про наступне пленарне засідання, але все конкретно буде прописано в плані роботи сесії.

ХI. Особливою новизною та конкретним допоміжним інструментом для депутата 7-го скликання буде можливість ілюстрування 90% питань, що розглядаються радою. Більшість із них – це питання комунального майна чи земельні питання. Тепер до проекту ухвали її автор зобов’язаний додати план земельної ділянки масштабу М 1:500 або техпаспорт об’єкта. Бо не завжди депутат має змогу заглибитися у питання чи самому поїхати за вказаною адресою. Ми вже бачимо на практиці, що це успішно спрацьовує як на самих пленарних засіданнях, так і на комісіях. Саме таке ілюстрування ще раніше пропонували ми в одному зі звернень від голови фракції Української Галицької Партії.

XII. Усі члени робочої групи згодні з тим, що депутати повинні мати достатньо важелів впливу, щоб виконувати покладену на них представницьку функцію, зокрема, функцію контролю. Однак часто депутати забувають, що рада є також суб’єктом надання адміністративних послуг мешканцям Львова, оскільки має певні виключні компетенції (найчастіше, це майнові та земельні дозволи), і повинна сприяти якомога простішій процедурі їх отримання та не створювати штучних можливостей для корупційних зловживань. Саме тому, ми визначили обов’язковість розгляду питань на профільних комісіях. Але якщо проект рішення постійна комісія не розглянула протягом двох тижнів, то таке питання може бути включено до проекту порядку денного ради. Ця норма позбавить змоги голів комісій блокувати винесення на розгляд ради питань, що стосуються інтересів підприємців та звичайних львів’ян.

XIII. З аналогічною метою в новому регламенті передбачено можливість  перенесення розгляду питань порядку денного лише за попереднім погодженням з Колегією Ради, а не «з голосу».  Дуже часто, особливо у попередньому скликанні ради, депутати без пояснень «знімали» питання з порядку денного. А потім люди мали самі «з’ясовувати причини» та пробувати виносити своє питання на сесію знову через кілька місяців. Всі проекти ухвал, які отримали  необхідні «візи», тобто були розглянуті на комісіях, незалежно від висновку (позитивний чи негативний), повинні бути включені до порядку денного пленарного засідання у термін – до 1 календарного місяця. Ця норма регламенту убезпечить від штучного затягування рішень з боку мера, секретаря чи депутатських комісій.

Хочу відзначити, що Українська Галицька Партія подала більше 50 правок до проекту регламенту. Ми консультувалися з експертами Інституту Політичної Освіти, Центру Політичних Студій та Аналітики, керувалися розробленим «Антикорупційним пакетом реформ для міської ради» від Українського незалежного центру політичних досліджень.

Передусім наші правки стосувалися прозорості роботи ради, впровадження антикорупційного законодавства та розширення прав депутата. Звісно, не все вдалося врахувати. Те, що найбільше хотілося, щоб врахували, але не врахували: це порядок призначення та відкликання голів постійних депутатських комісій.  За порадою експертів ІПО, ми пропонували, щоб самі депутатські комісії обирали собі голову. А щоб це не був елемент «торгу» депутатів з міським головою, голова комісії не міг би бути довше на цій посаді, ніж 2 роки. Щоб відбувалася ротація. Робоча група не прийняла такої пропозиції, тому ми залишили цей пункт таким, як він був у регламенті, чинному для депутатів 6 скликання: кандидатури подає на розгляд депутатів міський голова, і сам може їх відкликати.

На мою думку, недостатньо визначеними питаннями залишаються підзвітність ради та її посадових осіб, включно з міським головою, а також – механізм подання пропозицій до проектів рішень від громади та порядок розгляду проектів ухвал, поданих громадою. Однак ми спробуємо врегулювати ці норми додатками до нового статуту громади міста, обговорення якого вже стартували у Львові”.

Останні відео

Ми у Facebook

Дякуємо, ваше повідомлення відправленно!

Форма замовлення!