06.09.2018
Гроші на штори і нові шафи для кабінету біології – саме такою донедавна була співпраця батьків і школи. Але змінюється школа – змінюються і ролі. Все у наших руках. Батьки отримують більше можливостей впливати на життя школи.
Ми звикли очікувати на реформу. Але освітні експерти УГП кажуть інакше:
реформу школи треба штовхати “знизу”.
Маленькі кроки для цього може зробити кожен на своєму місці: вчителі, батьки, місцева влада і адміністрація школи. Свої висновки і напрацювання експерти освітньої групи презентували під час зустрічі “Сам собі реформатор: як втілювати зміни в школах” в Івано-Франківську.
“Нова українська школа – це не тільки нові меблі, а значно більше і глибше. Учні зможуть отримати якісну освіту тільки тоді, коли все, що відбувається навколо, спрямовано для учнів. Розвиток партнерства – основа реформи і змін в школі. Школи мають отримати автономію, стати незалежними центрами. Тільки тоді школа стане найбільш наближеною до учнів“, – пояснює Ірина Крохмаль, координаторка освітньої експертної групи УГП.
Дитина більше не заручник навчальних планів і дорослих. Батьки, громада і вчителі мають об’єднатися навколо ідеї партнерства так, щоб пізнавати стало комфортно і цікаво. Відтак батьки з вчителями мають визначитися, як будуть вчитися діти, а громада – вирішити, скільки готова платити за це.
“Думка кожного важлива – це базовий принцип НУШ. Але нам треба визначитися, чия думка буде визначальною. Наприклад, зміст освіти мають визначати уповноважений орган, про потребу питаємо у батьків і дітей, в органів місцевого самоврядування – про створення умов, щоб ці потреби були задоволені. Інтереси мають узгоджуватися відповідно до можливостей школи“, – каже Любов Шелемей, проректор з моніторингу якості освіти Інституту післядипломної освіти Івано-Франківська, яка теж прийшла на зустріч з освітніми експертами УГП.
Учасників зустрічі привітав голова міської організації в Івано-Франківську Олег Саїк.
Які підручники обрати, який інтерактив доцільний – батьки можуть висловити свою думку.
“Коли я вчилася, нам казали, що вчитель завжди правий. Так, вчитель є авторитетом, але з батьками ми маємо працювати, щоб дізнатися, як це краще зробити. Так завжди легше“, – каже Руслана Красій, вчителька музичного мистецтва однієї з шкіл на Івано-Франківщині.
Батьки жваво обговорюють, як можна реалізувати партнерство у трикутнику “батьки-діти-вчителі”.
“Батьки можуть запропонувати послуги чи громадські обов’язки. Взагалі школі треба приділяти більше уваги, спілкуватися з вчителями, а не лише зауваження робити, коли щось не так“, – ділиться Андрій Лисак, батько другокласниці, який відвідав зустріч з освітніми експертами УГП у Франківську.
Однак партнерські правила гри потребують відповідних умов.
“Суть нової української школи – у концепції педагогіки партнерства, яка визначає розподілення лідерства і співпраця усіх учасників навчального процесу. Ми вважаємо, що обов’язково права і обов’язки всіх учасників навчального процесу мають бути закріплені у правовому полі – у статутах шкіл, положеннях про учнівське самоврядування“, – каже Марта Рудковська, експертка з юридичних питань освітньої групи УГП.
План дій для реалізації механізму партнерства у школі від експертів УГП:
Нагадаємо, нещодавно подібний захід за участі експертів Української Галицької Партії успішно відбувся у Києві, де також діє осередок партії. Освітні експерти Галицької Партії понад два роки шукають ефективні зміни і напрацювали низку рішень, які вже втілені у життя на різних рівнях. Далі буде! Запрошуємо до співпраці всіх, хто готовий змінювати систему, змінюватися самому, щоб в Україні більше ніхто не скаржився на погану освіту.