07.09.2021
У 1944-1951 рр. комуністичними тоталітарними режимами СРСР та Польської Республіки з політичних і національних мотивів було депортовано на територію УРСР понад 520 тисяч українців з місць їхнього постійного проживання. Йдеться про етнічні землі Лемківщини, Надсяння, Холмщини, Південного Підляшшя, Любачівщини та Західної Бойківщини.
Депортація супроводжувалася насильством і вилученням поколіннями нажитого майна. Під конвоєм людей звозили на залізничні станції. Впродовж кількох тижнів у товарних вагонах везли на південь України.
Ця жахлива трагедія досі болить родинам депортованих. Цей злочин комуністичної влади досі не врегульовано й політично. Немає відшкодування ані моральної, ані матеріальної компенсації, ані відповідного статуса депортованих осіб.
Наразі єдине, що маємо від влади, – це рішення Верховної Ради України, за яким у другу неділю вересня на державному рівні вшановують роковини депортації – примусового виселення автохтонних українців з Лемківщини, Надсяння, Холмщини, Південного Підляшшя, Любачівщини та Західної Бойківщини у 1944-1951 роках.
ДЕПОРТАЦІЯ – ЦЕ СОТНІ ТИСЯЧ ЗРУЙНОВАНИХ ДОЛЬ
Тема переселення, а точніше насильницької депортації українців з території сучасної Польщі в 1944-1951 рр., є близькою та болючою для моєї родини. Мій дідусь по маминій лінії Микола Павлович Гопко разом із братом Володимиром і батьками Павлом Васильовичем Гопком і Варварою Тимофіївною Гопко (Кратюк) були «переселенцями» із селища Орхувек Влодавського повіту Люблінського воєводства.
Тому, дізнавшись про те, що команда Української Галицької Партії ініціювала внесення змін до законодавства України щодо надання об’єктивної політичної та правової оцінки цим подіям, а також визнання їх депортацією за національною ознакою, вирішила долучитись до ініціативи як юристка та перекладачка.
ПРО ПОЗИТИВНИЙ ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ЯК ПРИКЛАД ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
Вважаю, що варто брати до уваги існуючий позитивний європейський досвід правового регулювання вищезгаданих питань. Зокрема, й сусідньої Польщі. Використовувати його під час законотворчої діяльності, реагуючи “дзеркально” при внесенні змін в українське законодавство.
З метою вивчення та практичного застосування такого досвіду я здійснила переклад з польської на українську мову відповідних нормативно-правових актів, які діють у Республіці Польща. Вони захищають права поляків, що були переселені з території сучасної України до Польщі. Так, наприклад, Закон «Про реалізацію права на компенсацію у зв’язку із залишенням нерухомого майна за межами сучасного кордону Республіки Польща» був прийнятий Сеймом ще в 2005-му році. А в 2017-му до нього були внесені зміни.
Закон передбачає відшкодування вартості нерухомого майна, яке залишилося за межами сучасних кордонів Республіки Польща у розмірі, що дорівнює 20% вартості цього нерухомого майна. І не тільки безпосередньо власникам майна, а й, у разі їх смерті, – їхнім спадкоємцям.
Ринкова вартість нерухомого майна, що залишилось за межами сучасного кордону Польщі, визначається на основі вартості подібного нерухомого майна, розташованого в межах місцевих ринків, що порівнюються, і діють на даний час у Республіці Польща.
При визначенні вартості нерухомості беруться до уваги середні ціни договорів, отримані за подібне нерухоме майно, яке продається у місцевості з відповідною кількістю жителів, ступенем урбанізації та адміністрування, подібною до місцевості, в якій залишилося нерухоме майно, розташоване на території воєводства або окремого міста, з урахуванням коефіцієнтів, що визначають різницю в рівні економічного розвитку цих воєводств чи окремих міст у період до 1939-го року.
Згідно з положеннями згаданого закону приймаються для порівняння воєводства та окремі міста з урахуванням певних коефіцієнтів. Наприклад, майно, залишене в колишньому Львівському воєводстві, прирівнюється до майна, що знаходиться у Підкарпатському воєводстві. А майно, що знаходилось у Львові, прирівнюється до відповідного майна у Кракові. Такий механізм є справедливим та може бути використаний при внесенні відповідних змін до українського законодавства.
ЯКИМ МОЖЕ БУТИ САМ МЕХАНІЗМ КОМПЕНСАЦІЙ?
Польське законодавство передбачає також джерело виплати компенсації за залишене майно:
Вважаю, що польський досвід вирішення питання реалізації права на компенсацію депортованим особам та їх спадкоємцям у зв’язку із залишенням нерухомого майна за межами сучасних кордонів двох держав, заслуговує на увагу та може бути використаним у процесі національної законотворчої діяльності.
ПЛАН ДІЙ ВІД ІНІЦІАТИВНОЇ ГРУПИ УКРАЇНСЬКОЇ ГАЛИЦЬКОЇ ПАРТІЇ
ПРО РОБОТУ ІНІЦІАТИВНОЇ ГРУПИ В БОЛЕХІВСЬКІЙ ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
На території Болехівщини активісти Болехівської місцевої організації УГП спілкуються з представниками громадських організацій, депортованими особами, а також їхніми родичами та нащадками.
Підтримати ініціативу письмово можна в Центрі розвитку громади, що знаходиться за адресою: вул. Озаркевичів, 4, м. Болехів, попередньо зателефонувавши за номером: (099) 66-18-313.
ДЕПУТАТИ МІСЬКОЇ РАДИ ПІДТРИМАЛИ ДЕПОРТОВАНИХ
У серпні міська рада Болехівської ТГ схвалила Звернення до президента щодо надання об’єктивної політичної і правової оцінки насильному переселенню у 1944-51 рр. українського населення з території сучасної Польщі як депортації за національною ознакою та надання постраждалим статусу депортованих осіб.
Це питання на розгляд сесії винесли депутати від Української Галицької Партії Мар’яна Гошовська та Ігор Юзьків. Ініціативу депутатський корпус ради підтримав одноголосно! Дякуємо колегам за позицію!