Змінити освіту!

Як покращити наші садки і школи?

В українців є багато запитань до теперішньої освіти. Брак місць у дитячих садочках, перенасичена програма навчання у школах, відірвані від реальних потреб знання з вишів. Усе це не викликає оптимізму. Проте паралельно ми чуємо з телеекранів про те, що реформи от-от відбудуться.

Бачимо, що посадовці з Міністерства освіти говорять правильні речі. Нам показують приклади Фінляндії та Естонії. І ми щиро віримо, що так колись буде і в Україні. Проте коли? Чи дочекаються цього наші діти? Чи все ж вчитимуться, як і досі? А може треба йти на ще одну роботу, аби діти могли піти в добру приватну школу? Усі ці питання турбують багатьох мешканців міст. А в селах накладаються ще й свої проблеми: закриття шкіл, запуск опорних закладів, доїзд… Питань часом більше, ніж відповідей. Але що ми можемо зробити? Сидіти і чекати, склавши руки? Чи, можливо, варто ініціювати зміни знизу? Жоден міністр не зможе проштовхнути жодної реформи, якщо не матиме підтримки мешканців. Також варто пам’ятати, що міністерство – це не так багато людей, і вони намагаються робити те, що можуть. Зміни варто стимулювати та провадити всім на місцях, адже саме ми добре відчуваємо, що потрібно нам та нашим дітям.

Галичина завжди була епіцентром та локомотивом освітніх змін. Тут впроваджувалися нові методики, експериментальні предмети, нові форми. Зараз нам також пасувало би підтримати зміни та реформи освіти. Але як це зробити? Українська Галицька Партія запрошує всіх активних і небайдужих долучатися і працювати разом. Зараз у партії активно працює освітня група, яка залучає найрізноманітніших експертів та розробляє бачення змін в освіті для країни. Також група шукає і варіанти вирішення тих проблем, які маємо вже зараз. Тож її учасники запрошують усіх зацікавлених у розвитку освіти долучатися до них. А поки ми пропонуємо разом подивитися на те, як кожен із нас може впливати на зміни, і які можливості маємо ми: батьки, вчителі, директори, просто активні люди. Що ми можемо зробити вже зараз? Читайте далі.

Вчителі можуть

Об’єднуватися! Активні вчителі можуть об’єднуватися в так звані неформальні кластери, організовувати для себе та колег заходи з цікавими спікерами, ділитися методиками. І якщо вас не влаштовує формальний існуючий підхід, ви можете сформувати неформальну ініціативу, спільноту у соцмережах, ділитися напрацюваннями, ідеями, новими кейсами.

Вивчати найкращий досвід! Ви можете подавати заявки на різноманітні програми, гранти, стажування. Зараз і в Україні, і за кордоном таких можливостей вистачає. Варто підписатися на професійні розсилки, увійти до спеціальних груп у соцмережах, і ви отримуватимете анонси про усі можливості.

thevibe58ddf92a894ee

Залучати батьків! У своєму класі, в своїй школі ви маєте батьків різних професій, з різних сфер. Ви можете залучати їх до проведення майстер-класів, екскурсій, неформальних тематичних вечорів.

“Варто підписатися на професійні розсилки, увійти до спеціальних груп у соцмережах, і ви отримуватимете анонси про усі можливості”

Залучати волонтерів! Часом вам бракує пари рук, аби зробити необхідні підбірки матеріалів, певні заготовки, картинки, кейси, а іноді треба допомога, щоб щось порізати, поклеїти, позшивати. Для цього і не лише ви можете залучати волонтерів. Розмістіть оголошення на відповідних кафедрах, і ви зможете запросити до себе кількох талановитих дівчат чи хлопців, які хочуть розвиватися вже, а не чекати формальної практики.   

Додавати інтерактив! Ви можете зробити свої уроки витвором мистецтва. Додайте трохи інтерактиву: відео, анімації, тренінгових елементів, кейсів з реального життя. Ваші уроки швидко стануть дуже популярними. Діти із задоволенням приходитимуть у клас, а ви наповнитеся новою мотивацією.

Батьки можуть

Дізнаватися більше! Ви можете отримати всю вичерпну інформацію про ситуацію в школі: фінансування, ремонти, запити до міської ради, заплановані заходи та інше. Можете увійти до складу батьківського комітету школи або просто проявити ініціативу. Перед тим, як змінювати щось у школі, варто дізнатися максимум інформації. Якщо не вдається отримати інформацію на усне прохання, ви можете надіслати письмовий запит. Тоді вам нададуть усі копії, таблички, розрахунки.

ef19191e-576e-494c-9ee7-479f471bf4f4_large

Контролювати! Батьки можуть організовувати громадський контроль за різними напрямки роботи школи: харчування, проведення уроків фізкультури, виконання ремонтів та багатьох інших важливих речей.  Ви можете це зробити, адже такі приклади вже є у львівських школах. І якщо кожен день по черзі хтось із батьків заходитиме у їдальню і перевірятиме якість їжі та розмір порцій, то, найімовірніше, ваші діти будуть завжди смачно та ситно нагодовані.

“Це не типовий батьківський комітет, це жива команда, яка розглядає проблеми, знаходить рішення і думає над розвитком школи на роки вперед”

Допомагати порадами! Іноді від дітей ви можете почути і дізнатися значно більше, ніж знає директор школи. Поділіться цією інформацію, щоб зробити школу кращою. Ви можете створити дорадчу раду і обговорювати найактуальніші проблеми школи, запрошувати експертів, батьків з інших шкіл, які мають успішний досвід розв’язання подібних проблем.

Це не типовий батьківський комітет, це жива команда, яка розглядає проблеми, знаходить рішення і думає над розвитком школи на роки вперед. Співпрацюючи з директором школи, ви можете брати участь у всіх важливих процесах: мати дорадчий голос при прийомі на роботу нових вчителів, організувати об’єктивний моніторинг якості знань учнів та якості викладання предметів. Ви справді це можете. Ці повноваження варто прописати у спеціальному положенні чи статуті і вперед.

Директори шкіл і садочків можуть

Залучати ресурси! Сьогодні і в Україні, і в світі є багато можливостей для шкіл та садочків. Залучати кошти, техніку, експертів – все це сьогодні цілком реально. Потрібно моніторити освітні сайти, дізнаватися про всі можливості і вчасно подавати заявки.

Керувати по-новому. Директори мають можливість запровадити нову модель менеджменту, де вчителі/вихователі і батьки будуть залучені до прийняття рішень та вирішення проблем. Разом можна зробити більше.  

Відкрити все! Часто непорозуміння між директором, вчителями/вихователями та батьками спричинене певною непрозорістю шкільних процесів. Як витрачаються батьківські кошти? Як приймають на роботу нових вчителів та вихователів? Як формується меню? Часто ці питання залишаються без відповіді і породжують чутки та недовіру. Успішними будуть ті директори, які зроблять усю цю інформацію прозорою: розмістять усе на дошках оголошень, на сайті, у батьківській групі в соцсмережах.

“Якщо ваші вчителі розвиватимуться,  ви матимете активну і мотивовану команду”

Залучати партнерів. Школи і садки можуть налагоджувати партнерство з різними установами в Україні та закордоном. Це можуть бути школи з Польщі, Німеччини чи навіть США. Це можуть бути невеликі фірми і громадські організації. Одним словом: що більше є партнерів, то більше можливостей перед вами відкривається.

Розвивати команду. Ви можете домовитися про стажування своїх кращих вчителів чи вихователів у школах та садках столиці або у цікавих інноваційних закладах України. А ще є можливості скерувати вчителів на стажування закордоном, яке оплачують міжнародні донори. Якщо ваші вчителі розвиватимуться,  ви матимете активну і мотивовану команду.

Громадські активісти можуть

Створити епіцентр життя! Часто шкільні приміщення після уроків простоюють. Це не стосується спортзалів та актових залів, проте у школі є ще багато кімнат, які залишаються порожніми. Проте тут можуть відбуватися зустрічі мешканців, тренінги, семінари, курси та багато чого іншого. В Європі часто використовують школи як епіцентр життя громади та району. Ми можемо робити те ж саме.

cocuk6

Подавати ідеї! Ви можете брати участь у різноманітних обговореннях, фокус-групах, стратегічних зустрічах. Тут ви матимете нагоду познайомитися з однодумцями і зробити так, щоб ваші пропозиції були почутими.

Говорити голосно! Якщо батьки, вчителі чи діти незадоволені якоюсь частиною навчального процесу, ви можете зробити цю тему публічною. Не замовчуючи проблеми, а виносячи їх на обговорення, ви допоможете усім сторонам швидше знайти рішення.

“В Європі часто використовують школи як епіцентр життя громади та району. Ми можемо робити те ж саме”

Знати правду! Результати ЗНО – заслуга вчителів чи репетиторів? Це питання непокоїть багатьох. Держава пропонує неефективні механізми моніторингу якості роботи вчителів. Громадські активісти можуть ініціювати правдивий аналіз. І не йдеться про те, які оцінки мають учні, а про те, наскільки ефективно, доступно та цікаво вчитель викладає свій предмет. Ми маємо право знати, хто і як вчить наших дітей.

Якщо ви активний вчитель, але вас “затискає” система і старі правила гри, ми запрошуємо вас приєднуватися до нашої команди. Якщо ви активна мама чи тато, які мають ідеї змін –  давайте працювати разом. Якщо ви успішний директор школи – поділіться з нами своїм досвідом. Якщо ви громадський активіст, який переймається проблемами освіти, – долучайтеся до нашої освітньої групи! Ми запрошуємо всіх, хто  хоче змінювати нашу освіту, до спільної праці. Змінюємо Галичину – починаємо з освіти!

Наталія Лісна
Ілюстрації: Thevibe, Welfare In Azione, Pasayigitliyiz.Com

підписатись на розсилку новин
+
+

Повідомити про помилку