Хто керує школами та освітнім процесом у Канаді?

Освітня робоча група Української Галицької Партії аналізує особливості освітнього процесу й аспекти управління освітньою галуззю в різних країнах світу. Цього разу – про Канаду.

Канада – найбільша за розміром держава у Північній Америці та друга країна за територією у світі. Складається вона з 10 провінцій та трьох територій, які мають широку автономію. Загальнодержавна система освіти в Канаді відсутня, а відповідно, в країні сформовано 10 систем освіти.

В малонаселених районах школи підпорядковуються безпосередньо міністру провінції або федеральному уряду.

Управління та адміністрування освітою в Канаді здійснюється на таких рівнях: федеральному, провінційному та місцевому.

15278030225_f4284570f8_k

Федеральний рівень: уряд опосередковано допомагає провінціям фінансувати освітні програми шляхом виплати загальноцільових дотацій чи грантів. Також законодавча влада федерального уряду в системі освіти забезпечує захист освітніх прав етнічних, мовних, релігійних та національних меншин.

Управління освітою на рівні провінції. Уряд кожної провінції має право на творення законів у галузі освіти (і стежить за їхнім виконанням), розробку освітніх програм та навчальних планів, підготовку та кваліфікаційну перевірку вчителів, виплату субсидій шкільним радам на фінансування освіти (на рівні провінції).

Шкільні ради (School Boards – рівень провінції) керують школами в межах певної місцевості. Шкільні ради несуть відповідальність за такі речі, як:

  • адміністрування; • нерухомість; •персонал; • зарахування школярів.
Grade One students listen to writer Jo-Ellen Bogart read from her book Gifts, which features the work of illustrator Barbara Reid (not shown). As part of the Grade One Book Giveaway, now in its 12th year, TD Bank Group and the Canadian Children's Book Centre will distribute more than 500,000 copies of the book to grade one students across Canada, making it the largest free book distribution program to school-aged children in the country. (CNW Group/TD Community Giving)
Grade One students listen to writer Jo-Ellen Bogart read from her book Gifts, which features the work of illustrator Barbara Reid (not shown). As part of the Grade One Book Giveaway, now in its 12th year, TD Bank Group and the Canadian Children’s Book Centre will distribute more than 500,000 copies of the book to grade one students across Canada, making it the largest free book distribution program to school-aged children in the country. (CNW Group/TD Community Giving)

Вони відповідають за участь батьків в освіті дітей. Обираються на термін від року до чотирьох. Ради об’єднуються за релігійною або мовною ознакою (в Канаді дві державні мови: французька та англійська). Шкільні ради можуть подавати заявки на гранти для підтримки проектів, спрямованих на залучення батьків, в тому числі і ті, які виникають через мовні бар’єри, імміграцію, бідність та ін.

Складаються такі ради з директорів, вчителів, батьків чи опікунів (на виборній основі кожні 4 роки), членів-співробітників школи (непедагогічних). Громадськість обирає «опікунів», які будуть входити до шкільної ради. Вони проводять регулярні зустрічі, де представники громадськості можуть висловлювати свою думку про те, як потрібно управляти школами в їхньому районі. А також роз’яснюють політику і рішення ради жителям громад, щоб заручитися їхньою підтримкою.

Управління та адміністрування освітою в Канаді здійснюється на таких рівнях: федеральному, провінційному та місцевому

st_roumeliotis_coding-for_web_frame_11085

Є ще принципали. Шкільні ради радять, хто має бути принципалом. Вони несуть відповідальність за організацію роботи (технічний аспект) в школі і управління нею, в тому числі стежать за бюджетними коштами. Принципали можуть займати посади заступників директорів, можуть допомагати вчителям забезпечувати порядок і нагляд за школярами; формують рекомендації шкільній раді позицію щодо призначення, просування по службі, пониження в посаді і звільнення вчителів; разом із вчителями допомагають вибирати підручники та інші навчальні матеріали зі затвердженого Міністерством освіти списку.

Шкільні ради – явище доволі властиве Канаді і США. Деякі інші країни, такі як Великобританія, мають шкільні комітети, але це, насправді, підгрупи муніципальних органів. Інші країни, наприклад, Австралія, не мають місцевих керівних органів, але управляються центральними органами влади.

Шкільним радам у Канаді рекомендують працювати з Комітетом із залучення батьків або Батьківськими комітетами шкіл.

Наприклад, в провінції Онтаріо кожна Шкільна рада повинна мати Комітет із залучення батьків. Він є важливим консультативним додатком керуючого органу шкільної освіти. Ці комітети підтримують успішність і благополуччя учнів, залучаючи батьків до більш активної участі у навчанні їхніх дітей. Вони роблять це через:

  • надання окружному органу шкільної освіти інформації та консультацій щодо участі батьків і способів спілкування з батьками;
  • розробку способів, які орган шкільної освіти міг би використовувати, щоб допомогти більшій кількості батьків підтримувати навчання їхніх дітей вдома і в школі;
  • обмін інформацією з батьківськими комітетами шкіл і підтримку їхньої роботи.

Чим Комітети із залучення батьків відрізняються від батьківських комітетів шкіл?

flickr-kids-tabletsБатьківські комітети шкіл зосереджуються на окремих школах; Комітети із залучення батьків надають поради на рівні органів шкільної освіти. Другі активно підтримують батьківські комітети шкіл свого органу шкільної освіти, допомагаючи їм залучати батьків у навчання дітей і обмін інформацією.

Місцевий рівень. Статути всіх провінцій у Канаді вимагають заснування місцевих шкільних рад (School Councils), які керуються обраними або призначеними шкільними радами провінцій. Роль цих шкільних рад консультативна. Їхня мета полягає в тому, щоб поліпшити досягнення школяра і підвищити відповідальність за освіту для батьків, які допомагають школяру. Місцеві шкільні ради можуть давати рекомендації керівникам та шкільним радам (рівень провінції) з будь-якого питання. Директори шкіл та шкільні ради (рівень провінції), в свою чергу, повинні проконсультуватися з місцевими шкільними радами щодо різних питань, які впливають на навчання школяра. Вони повинні також розглянути рекомендації, зроблені місцевими шкільними радами і звітувати перед радами про те, як вони планують діяти за їхньою порадою.

p-01_pho_lps_canada-150-puzzle-_-2016-09-14«Система освіти в Канаді є складною і неоднорідною. Зокрема, шкільні ради (провінційний і місцевий рівні) в країні часто критикують за неефективність і відсутність досвіду в освітній галузі. Однак все це разом формує один із найдемократичніших і найуспішніших інститутів, які враховують місцеві вимоги та забезпечують участь низових рівнів в освітній політиці і практиці», – зазначає Галина Андрушкевич-Ардан, менеджер тематичних груп гуманітарного напряму УГП, яка і підготувала цю інформаційну довідку.

Водночас, координатор робочих груп гуманітораного напряму в Українській Галицькій Партії Віталій Ляска пояснює потребу таких досліджень міжнародного досвіду:

Ми вже тривалий час працюємо над створенням нової моделі управління школами. Ця модель має закласти систему справжнього партнерства між органами міської влади, педагогічним колективом та батькіською спільнотою. У цьому руслі вивчаємо світовий досвід. Якщо говорити про Канаду, то там є кілька позитивних речей, які можна запровадити в Україні на загальнодержавному чи на місцевому рівнях.
Йдеться насамперед про децентралізацію та субсидіарність. У Канаді є добрий приклад функціонування батьківських шкільних рад. Цікаво, що залучення батьків там відбувається через ініціативу згори. Не так, як то є у нас, де батьківські комітети обмежують переважно збиранням додаткових коштів, а не є дієвою менеджерською ланкою, яка співвизначає, як школа має працювати. Тому батьки в Україні, здебільшого, мало знають про свої права і обов’язки: такі, які вплив на зміст варіативної частини та певні управлінські аспекти. Тому ми зараз особливо зосереджуємося на дослідженні законодавчих і нормативних умов діяльності різного типу батьківських організацій при навчальних закладах. Результати своїх досліджень і наші пропозиції, що з цього можна впровадити у Львові, озвучимо вже незабаром”, – каже Віталій.

Фото: nacelcanada, Keyword Suggestions, venturebeat.com

підписатись на розсилку новин
+
+

Повідомити про помилку

+

Підпишися

і отримуй новини Української Галицької Партії на свою е-пошту